segunda-feira, 7 de maio de 2007

Whey Protein

Dentre os recursos considerados ergogênicos, a Whey Protein tem se mostrado, juntamente com a Creatina e a L-Carnitina, como uma das substâncias mais consumidas no meio esportivo, principalmente entre os praticantes de musculação, competitiva ou não.

Como o próprio nome indica, esse suplemento é de natureza protéica, com algumas características peculiares. Mas a princípio, o que é a Whey Protein ?

Whey Protein significa proteína isolada do soro do leite. O leite contém vários tipos de proteínas, como por exemplo a Caseína, as proteínas das membranas dos glóbulos de gorduras, a Whey Protein (também chamada de Lactoalbumina) e outras.

O processo de obtenção da Whey Protein se dá da seguinte forma: depois que se extrai a Caseína do leite desnatado, o líquido que sobra é o soro. Caso a Caseína seja retirada através da adição de algum ácido, o soro é ácido; caso seja retirada através da adição de uma enzima chamada renina, o soro é doce. Este último é o que apresenta maior quantidade de peptídeos e amino ácidos livres.

As melhores fontes de proteínas do leite são a Caseína e a Whey Protein. Isso se justifica pelo Valor Biológico (VB) atribuídos a elas. Valor Biológico significa fornecimento total de amino ácidos em quantidade e proporções adequadas. Ao Caseinato foi atribuído VB=71 e a Whey Protein VB=104. Para se ter uma idéia, ao ovo, que era considerado como o melhor alimento para obtenção de proteínas de alta qualidade, foi aplicado o VB=100. Então, a princípio, a Whey Protein seria superior ao ovo. Novos estudos de balanço nitrogenado estão sendo feitos para determinar exatamente os VB’s dessas substâncias. Em alguns desses estudos, o valor da Whey Protein passou para 70, mas isto ainda precisa ser detalhadamente esclarecido. Mesmo assim, ainda seria um ótimo valor.

A vantagem da Whey em relação as outras, seria a sua chegada como estrutura proteica intacta no pequeno intestino onde é absorvida mais rapidamente. Ela não sofreria nenhum tipo de retenção no estômago, como é o caso da Caseína. Outros aspectos como a alta relação de amino ácidos essenciais e não-essenciais, o percentual alto de BCAA’s e a necessidade alta de consumo de proteínas de alta qualidade são considerados por muitos como um dos motivos principais para o seu uso.

A Whey Protein vem na maioria das vezes na forma de pó, sendo em potes com medidores, ou em pacotes fechados com uma quantidade já considerada ideal. Isso simplifica e muito a vida dos atletas, pois são fáceis de se comprar, preparar e estocar. Normalmente são preparadas com água ou com leite desnatado.

Para muitas pessoas a Whey Protein se tornou a fonte principal de proteínas devido a sua facilidade e qualidade, enquanto a comida sólida se tornou o ‘suplemento”. Isso não tem sentido, visto que estes, como o próprio nome já diz, são suplementos alimentares, que vem suplementar a sua dieta, e não, ser a fonte principal.

Nos últimos anos não houveram muitas inovações significantes. Apenas o acréscimo de algumas substâncias como Glutamina e Taurina, que para os fabricantes ajudam na síntese de proteínas, aumento nas dosagens, e alguns sabores diferentes.

Mesmo com várias marcas no mercado, o preço da Whey ainda é bem caro se compararmos com outras fontes tipo o Caseinato, mesmo sabendo das suas teóricas vantagens. Isso dificulta o seu uso nas quantidades recomendadas pelos próprios fabricantes. A maioria fala que o ideal seria três refeições com comida sólida e outras três com Whey Protein.

Para manutenção ou aumento da massa muscular, é preciso uma ingestão adequada de proteínas (Guimarães et al., 1997). Isso é conseguindo ingerindo de 1,2 à 3,0 gr/Kg/dia. A Whey Protein seria muito útil nesse processo, assim como na relativa baixa do percentual de gordura, já que estudos mostram que a sua suplementação pode aumentar e manter os níveis de hormônios tireoidianos durante uma dieta de restrição calórica. A isso, soma-se o fato da simples diminuição de outras fontes proteicas de origem animal, que apesar de serem ótimas fontes, são acompanhadas de relativas quantidades de gorduras.

A grande vantagem da Whey sobre as outras seria, teoricamente, na quantidade que você precisaria ingerir de produto. Uma pessoa precisaria de uma quantidade menor de produto em relação a outros para conseguir alcançar um número pré-determinado de proteínas ingeridas desejáveis para sua utilização. Por exemplo: digamos que você precise de 40 gramas de proteína bruta após o treino. Se esta fonte for de Whey-Protein, apenas 30 gramas cumprirá sua função, com a vantagem de ser absorvida mais rapidamente do que todas as outras.

Também há uma relação a outras no que diz respeito a:
- Maior retenção de nitrogênio (fator de crescimento muscular);
- Maior teor de amino ácidos de cadeia ramificada (BCAA’s);
- Livre de lactose (muitas pessoas não digerem bem a lactose);
- Rica em Glutamina (amino ácido não essencial que promove efeito de volumização celular);
- Possui fator estimulante do sistema imunológico.

Acredita-se que uma suplementação matinal (primeira refeição) justamente quando o corpo precisa repor as proteínas o mais rápido possível devido as horas de sono em jejum e logo após o treino para reposição das proteínas depletadas pelo mesmo, seriam os melhores momentos de ingestão. O uso em conjunto com alguma substância doce, tipo glicose, açúcar, ou outros, é também recomendado, para causar uma explosão de insulina, o que causaria uma drenagem quase que imediata desses amino ácidos para dentro das células. Acredita-se que dosagens de 30 a 40 gramas são o ideal. Assim, seus efeitos seriam potencializados no que diz respeito as suas indicações e objetivos.

24 comentários:

Anônimo disse...

Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I've really enjoyed surfing around your blog posts. In any case I'll be
subscribing to your feed and I hope you write again very soon!



Feel free to visit my website - Dimensión Educativa: Personal profile: Latesha Irish

Anônimo disse...

I am actually grateful to the holder of this site who has shared this wonderful paragraph
at here.

Look at my web site; please click the next internet page

Anônimo disse...

Ahaa, its fastidious dialogue on the topic of this post at this place at this weblog, I have read all
that, so now me also commenting at this place.

Take a look at my web-site :: Le derme luxe review

Anônimo disse...

Undeniably believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the
net the easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly get irked while people
consider worries that they plainly do not know about.
You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side-effects , people could take a
signal. Will probably be back to get more. Thanks

Also visit my web blog; Order Power Precision

Anônimo disse...

When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each
time a comment is added I get three emails with the same comment.
Is there any way you can remove me from that service?

Appreciate it!

Here is my homepage; Pure Garcinia Cambogia Extract

Anônimo disse...

Quality posts is the key to attract the people to go to
see the site, that's what this web site is providing.

my blog; Xtrasize Review

Anônimo disse...

Ridiculous story there. What occurred after?
Thanks!

Feel free to surf to my web-site - make money from home

Anônimo disse...

Today, I went to the beach front with my kids.
I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to her ear and screamed.
There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
She never wants to go back! LoL I know this is completely off
topic but I had to tell someone!

Look into my webpage :: GrowXL

Anônimo disse...

You're so interesting! I do not suppose I've read
through something like this before. So wonderful to find
another person with original thoughts on this topic.

Seriously.. thanks for starting this up. This site is one thing that's needed on the internet, someone with some originality!

Also visit my website - Muscle REv Xtreme Muscle BUilding

Anônimo disse...

Hi there, I found your blog by means of Google even as looking
for a comparable subject, your site got here up, it appears to be like great.
I've bookmarked it in my google bookmarks.
Hi there, just changed into aware of your blog via Google, and found that it's really informative.
I am gonna watch out for brussels. I will appreciate should you
proceed this in future. Numerous people will probably be benefited out of your
writing. Cheers!

Here is my web blog Order Pure GCE

Anônimo disse...

Stunning quest there. What happened after? Thanks!


be your own boss

Anônimo disse...

This page really has all of the information and facts I needed about this subject and didn't know who to ask.

Here is my web page :: Lean Muscle X

Anônimo disse...

It's going to be end of mine day, but before end I am reading this impressive post to improve my experience.

My blog home staging companies

Anônimo disse...

Does your site have a contact page? I'm having problems locating it but, I'd like
to send you an email. I've got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it grow over time.

Take a look at my website ... pure garcinia cambogia

Anônimo disse...

It's really a nice and useful piece of information. I'm glad that you shared this
useful information with us. Please stay us up to date like this.

Thank you for sharing.

My homepage ... Build muscle

Anônimo disse...

Hi there everybody, here every person is sharing these knowledge, so it's fastidious to read this webpage, and I used to pay a quick visit this website all the time.

my web page - best muscle gainer supplement

Anônimo disse...

What i do not understood is in fact how you're now not actually a lot more neatly-appreciated than you may be now. You're very intelligent.

You realize thus significantly when it comes to this topic, produced me for
my part imagine it from a lot of varied angles. Its like women and men
don't seem to be interested unless it's something to do with Girl gaga!
Your individual stuffs nice. Always care for it up!

my web page - Buy Le Parfait

Anônimo disse...

You ought to be a part of a contest for one of the highest quality sites on
the net. I most certainly will recommend this blog!

Also visit my web page :: tom daley partner

Anônimo disse...

Good article. I will be going through a few of these issues as well.
.

Also visit my site :: Test Force Xtreme Reviews

Anônimo disse...

Home Made Skin Tag Removal - 5 Tips For Home Skin Tags Removal Do you have problems with skin tags and don't know what to do. If you carefully read all of the directions on the package, you can freeze off your skin tags without feeling any pain and they'll be quickly eliminated.
You might notice some swelling in different parts of your
body.

Feel free to surf to my blog post - eliminate skin tags

Anônimo disse...

Hey I know this is off topic but I was wondering if you
knew of any widgets I could add to my blog that
automatically tweet my newest twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.


Pure Garcinia Cambogia REviews

Anônimo disse...

Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a
amusement account it. Look advanced to far added agreeable
from you! However, how can we communicate?

My site ... Apple stem cell serum review

Anônimo disse...

Perineoplasty (or Perineorrhaphy) has an objective of making this area look normal by
cutting out excess skin and flaccid skin tags. This is a great font
for use with winter designs as you prepare all your Christmas artwork.

You might notice some swelling in different parts of your body.


Feel free to visit my website; treatments for skin tags

Anônimo disse...

My partnеr &X61;nd I absol&X75;tely lovge your blog and fin&X64; manу of yo&X75;r pos&X74;'s to be exactly what I'm looking for.
cаn you offer guest writer&X73; to write content for yo&X75;rsel&X66;?
I wouldn't mind writing a po&X73;t or еla&X62;oгаting on some of
the subjects you write in relation to here.
Again, awesome web sіte!

My blog garcinia cambogia for weight loss